Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Műhely

2012.02.29

Műhely

Már régóta szerettem volna írni a legjellemzőbb kerékpár hibákról,és annak okairól,mert sok esetben megkímélhettük volna magunkat felesleges,kiadástól és bosszúságtól ami vele jár.

Kezdjük a lánccal és annak is a karbantartásával, amiről ugyan sokan nem feledkeznek meg, de ahogy és amivel csinálják, az több kárt okoz mint hasznot.

 

kesz-bringaink-leaderfox-stb-078.jpg

 A kenésről,Mozgó gépelemek közt folyadék surlódás létrehozása a cél,fém a fémmel ne érintkezzen.Erre nagyon jó példa a szivatyús olajozású belsőégésű motor hosszú élet tartalmával.Sajnos a kerékpár láncnál ez vagy részben vagy egyáltalán nem jön létre.Nagyobb felületi feszültségű olajakkal növelhető az alkatrészek közti nyomás, terhelés elviselése (viszkozítás) viszont tulajdonságából adódóan a szennyeződést is jobban megköti.

 

olajozva.jpg

Olajozva.Egy rosszul értelmezett karbantartás.

 

Naponta találkozom csapágy zsírral, hajtómű vagy motor olajjal esetleg lánc spray-nek nevezett trutymóval összekent, befújt láncokkal. Ezek miért rosszak? Az ok egyszerű. Egyrészt nem ott fejtik ki kenőhatásukat ahol kellene másrészt tökéletesen megkötik és tárolják az út porából a láncra jutó szennyeződéseket ,mely csiszoló pasztaként koptatva a láncot idő  ellőt tönkreteszi azt.

Lehetne zsírozni a láncot, mert mi is a zsír? Ipari szappanban elnyeltet olaj. De mivel  nem burkolatban fut a lánc,és csak ott zsírozunk, ami valamelyest por védve van,agyak, kormánycsapágy…így inkább ne.

És még egy dolog. Láncot ápolás előtt nem takarítják meg ,csak bekenik a csodaszerrel, evvel konzerválva rajta a piszkot.

Első szerintem a tisztán tartás. Tudom kicsit macerás de tessék neki esni ronggyal használt fogkefével,bármivel legalább a lábunkon nadrágon ne hagyjon nyomot .Ha valaki oldószereket is használ,még alaposabban kell a takarításnak nekiállni,tán még le is kell bontanunk a láncot mert a tisztító szer egyrészt kimossa a még láncban lévő maradék olajt és a szennyeződés is mélyebben bekerülhet  az alkatrészek közé.

Régen ezt így is csinálták:

Leszerelt lánc oldószeres tisztítása,annak leöblítése

Szárítás,a fém tiszta lánc olajfürdőbe helyezése,

Felakasztva a felesleges olaj kicsöpögtetése

És végül egy forró viaszos fürdő,a megmaradt olaj tárolásának javítása érdekében.

Gondolom senki nem akar a tűzhelyen gyertyákat olvasztgatni a lánc ápolására és nem is kell. Vannak korszerű igazi kerékpár láncra kitalált szerek (amik nem feltétlenül jók motorkerékpárra és fordítva).

muszerolaj.jpg1 A lényeg először alapos takarítás és nem csak a lánc hanem a hajtómű és a fogaskerekek is

2 egy vékony olajt is tartalmazó szer használata,hogy bejusson a görgők alá, a szegecsekhez is a kenőanyag.

Ép ezért nem jó a motorolaj mert viszkozitása nagyobb ,és nem jut be, ahová igazán kellene.

(Viszont jól tömít a motorok hengerében a dugattyú gyűrűk mentén, mert arra fejlesztették ki.)

Szert nem ajánlhatok jobbat mint a varró gépekhez stb. használt olajat.Gondolom ismeri mindenki.Gyors megoldásként (mert van szenny oldó képessége is és valamelyest ken is a WD-40 nevü csodaszert szoktam használni,de van igazi lánc ápoló teflonos sprayom is.Igazán lánc ápolásra kitalált szereket csak azoknak ajánlanám akik komolyan veszik a takarítást is.jan-7-alkatresz-088.jpg

3.Még egyszer egy takarítás (ronggyal át törölni),a felesleges kenőanyag eltüntetése érdekében,

Egyenlőre erről ennyit.

Még ha szakszerűen karban tartjuk a láncot,egy idő után akkor is jelentkeznek rajta a kopás jelei.

Sokan ezt úgy nevezik megnyúlt a lánc.

És ami legrosszabbat tehetünk ilyenkor kiveszünk egy láncszemet.

Mi is ez a nyúlás?  Kopásából eredő alkatrészek közti nagyobb távolság.

Nem maga az anyag nyúl meg az igen kínos lenne.

Ezt magunk is leellenőrizhetjük .Két csapot megfogva közte egy hézaggal  szét össze mozgatjuk a láncot, mintha szét akarnánk tépni. Pici lógást érzünk,az már gond. Ujjainkkal akár tizednyi hézagot is érezhetünk ami a lánc egész hosszára vetítve több centi is lehet. Persze vannak pontosabb eszközök is a kopottság megállapítására,pl idomszer vagy akár egy centi.

 

 

februar-minden-068.jpg

 

 

Leggyakrabban vonalzóval szokták mérni a lánc kopottságát. Ezt anélkül is megtehetjük, hogy levennénk a láncot a kerékpárról. Mérjünk 12 láncszempárt, amely 12 coll, vagyis egy láb hosszú (30,5 cm). Egy új láncon mindig ennyi lesz a 12 pár hossza. A kopott lánc hosszabb lesz. Az dönti el a lánc és a fogaskerék sorsát, hogy mennyivel hosszabb a lánc, mint 30,5 cm. Ha legfeljebb csak két milliméterrel hosszabb, akkor cseréljük le a láncot, de megtarthatjuk a fogaskereket. Az még jó lesz egy lánc teljes élettartamára. Ha a különbség több, mint 3 milliméter, akkor túl sokat vártunk a cserével, és valószínűleg a fogaskereket is selejteznünk kell.

Lehet ilyenkor már egyszerűbb addig hajtani a gépet amíg nem kezd ugrálni a lánc,és cserénél a fogas sort is cseréljük.

Kérdés nem koptattuk annyira el ,hogy már a hajtóművet is vehetünk,mert akkor anyagilag már nem jövünk olyan jól ki mint a sűrűbb lánccserével.

 A kerékről:csak képekben   kopott fékbetét ,és kárvallotja az abroncs.                                                                  

kopott-fek-2.jpg

kopott-fekbetet.jpg

 

 

 

 

 

 

 

A defektről

2013-okt-2-140.jpg

  Hogyan tudnánk védekezni?

Folyt köv...

Nagyon régóta készülök, erről a problémáról írni,de csak halogattam,hátha mégis létezik a tökéletes megoldás én meg csak butaságot írok,mert nem ismerem hogyan lehetne defekt nélkül élni  de most sem tudom.Azt hiszem ,nem véletlenül van TÖMÖR gumikereke  BUBI kerékpároknak!Azt hiszem ez engem igazol.Azért mégis vannak egész jó megoldások,ezeket venném számra.  

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.